Wednesday, December 8, 2010

nak duit kene keje

bertuah betol budak2 zaman sekarang ni...lahir2 jek ke doniya nan fana ni macam2 kemudahan dah terbentang kat depan mata dorang nih. tak dinafikan tak semuanya bernaseb baik... macam ni la lumrah doniya. 


adik aku yg bongsu kat umah tu dikira antara manusia yang bernasib baik. anak tunggal lelaki. apa ko nak ko dapat walaupon tak semua. tadah jek tangan mintak duit dapat, tadah tangan mintak topap dapat, nak suor skinny dapat, nak mende aje ko dpt. skang ni dengan aku2 pon jadi mangsa tadahan adik aku ni. disebabkan cutik sekolah so income die dah kurang, kalo tak belanja sekolah rm4 rm5 sehari. gila ko..aku dulu seminggu jek rm10 kira rm2 la sehari. tu pon jimat2 sbb ari jumaat ada nasik ayam. sepinggan rm3. demi nasik ayam, aku sanggup ari lain makan ala kadar jek...


disebabkan adik aku asik menadah jek..aku pon wat syarat..nak duit kene keje..so ahad lepas die ngan sepupu die kene basuh kete aku..kete aku tu debunya dah tebal..aku plak malas nak basuh sbb dah mandi...so dtg la idea...tingggg...aku upah adik aku ngan sepupu aku. aku cakap rm5 sorang kalo basoh kete aku...ko...dorang ni berdemand plak..ade ke kintak rm10 sorang...aku ckp balik takde2..aku anto kedai rm10 jek..pandai plak dorang balas..dah anto la pg kedai..


owh..aku balas balik...ko tanak duit sudah...pastu tawar lagik..dorang nak rm7 sorang...aku tawar plak rm6 sorang...ok deal..bila aku suh vakum lain plak dorang charge..rm2 kalo vakum kete...amboihhh...dorang ni kederat berkira betol...yg klakonya sorang vakum depan..sorang vakum blakang..kira adil al konon..ko basuh kiri aku basuh kanan..elok la tu.. naseb baik la berkilat kete aku...siap tolong polish tayar lagik...so sebagai balasan aku upah la rm7 sorang...sbb kete aku wangi berkilat dan bersih...


tu la budak2 skang nak amik mudah jek..ape jek buat semuanya berupah..suh beli mee sup kat pasar malam upahnhya beger..suh beli topap upahnya pepsi setin...tu la ckp budak2 skang dah sonang...tadah jek tangan ko...dapat la apo ko hajatkan...untung-untung.



No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!