Wednesday, January 5, 2011

maxwell hill

macam bagus jek kan tajuk... cuti nu year aku bersama sepupu aku doyah ngan adik die yg dipanggil ude tetibe tebiat nak panjat bukit larut. aku memola nak ajak ronda2 bandar taiping tp doyah cadangkan kitaorg panjat jek bukit larut tu atau nama omputihnya maxwell hill. bukit larut ni terletak di daerah Larut Matang, Taiping Perak. korang taw zoo taiping. kat situ2 la maxwell hill. aktiviti memanjat bukit dimulakan pada jam 10.00am. konon nak kuor umh kol 7. byk sgt songehnya, last2 kitaorg kuor jam 8 lebih jugak. dr manjung ke bukit larut amik masa sejam lebih gaks la..



ni gambirun kat kaki bukit larut. masa ni semuanya tengah bersemangat. kita tataw ape yg sedang menanti. nak naik jeep pon boley... tp aku tataw kadar bayarannya berapa. tak tnya la plak.



para pemanjat bukit yg berhati gigih

mmg la gigih. kalo tak gigih wat ape dtg ek. adakah sebenarnya kami mmg gigih..?


owh mmg gigih

suasana kat sini sejuk jek..aman jek...tenang jek..ramai gak yg menapak naik bukit nih... tp aku rasa tak ramai yg naik smpai atas. nak smpai atas tu dr kaki bukit ke bukit lebih kurang 8-9km jugak la.. kalo jalan lurus takpe gak ni mcm ular kene palu jek...




nilah die keadaan jalan yg bengkang bengkok...nmpak kat gambo mcm ok jek kan..tp cuba korang naik sini..pehhh sakit taw cik bon..nak kena bongkok2 jek... dh la kitaorg lupa warming up..dh 10 menet jalan baru nak terhegeh2 warming up.



ok baru smpai 1km aku dah semput...peluh bukan main banyak...tiba2 rasa nyesal tak bawak air.. kitaorg just bawak diri sendiri dah henpon sorang sebatang. ada shortcut yg takleh nak lalu..sbb tu kawasan lebah. kalo lalu gak tanggung la sendiri.

 air bukit



gambar sepanjang kawasan bukit. penuh ngan tempat2 curam. gambar bawah tu nmpak cam ok jek kan... nak naik situ punyalah selow jek aku jalan. rasa nak tergolek pon ade.

aksi hazaabbb

budak ni punyalah aktif...berlari2 jek naik bukit. taw2 jek dah tunggu kitaorg kat tebing curam nih. lepak jap amik napas...masa ni dahaganyaaaa...



sempat lg berposing walaupun kepenatan. ni pondok pertama yg kitaorg jumpa. pas rehat2 jap..kita sambung lg perjalanan.


tenaga yg semakin berkurangan

batu tanda tu menunjukkan ade lg 7km untuk sampai ke bukit larut. ko sanggup..aku...? tak sanggup..tp kitaorg usaha kan sikit naik atas. kalo betol2 penat baru decide turun ke kaki bukit.


aku rasa mcm nak tahan je landrover tu bawak aku naik atas. tp duit plak takdok. lgpon mane bleh suke suki jek tahan mcm bas


 ade sedikit kerja pembaikan


uncle ni lah yg bg kata2 semangat kat kitaorg suh kitaorg teruskan perjalanan. die ckp nak naik atas kalo selo2 dlm 2jam lebih sampai la. gilo la..dh la tgh dahaga nih. pastu uncle ni cakap kalo tak naik atas pon takper. teruskan je perjalanan sampai pondok ke-3. kat sana ada toilet ngan tempat rehat. die pon naik smpai pondok ke-3 jek. so slow2 la kitaorg naik. masa ni si ude tah lari kemana tah


saje je lalu lalang die nih...nak mendengkilah tu


ok...keputusan muktamad...kami mengalah sajalah


isk budak ni tak retilah nak dok diam

masa turun tu alahai....rasa bestnyaaaa...dah la aku pakai kasut pinjam. tapak plak takde...dengan berlubang2nya kasut..siap masuk pasir lg..masa turun ni takleh lelaju. die menghentak. so kena hati2 skit...masa ni sepupu aku dh cakp kaki die mcm dah melecet jek. tengah2 jalan turun aku nmpak ayah sedara aku tgh terkedek2 naik bukit. kitaorg pon cakaplah..moh le turun. tak larat dah..takde tenaga...turun plak balik org tua tu.

muka yg kepenatan

nak turun bukan men sekejap jek..nak naik huh terasa lama je..yelah dah berbukit curam bagai. kat sini mcm jogging track jek. tp msti la org lebih tertumpu nak naik bukit kan. sungai die jernih..ai loikeee...











kawasan sekeliling kaki bukit larut

ade pool tuuuuuuu...rega..? tak sure


sape2 nak homestay bleh kontek nomot ni ye


 tak tahan dahaga...dr jauh dh nmpak air bandung yg begitu nyaman


air bandung yang nyamannnnn





sekali kat situ ade aliran sungai yg mengalir...syooookkkkk. jernih jek air die...teruja jek rasa nak menceburkan diri ke dalam air sungai yg jernih dan bersih tu


t
 sedapnya dapat rendam kaki lepas mendaki bukit

pas kite main2 ngan air sungai/terjun tu kita bergerak ke tempat lain plak...kemana..??? mmg xcited. dan menyesal jugak tak sudah2. kiranya trip ke bukit larut dipenuhi adegan menyesal dan kalaulahhh...

kalaulah ku tahu ku bawak baju spare......T_T

No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!