Friday, April 1, 2011

mahal mencekik


jangan tergoda dengan gambo diatas...oh sebelum tu...maapkanlah background di belakang...hanya fokus pada sate tersebut,...ni aku bukan nak citer pasal keenakkan sate tersebut..(tp mmg la sedap pon)... aku nak citer pasal kerampingan dan kekurusan sate tersebut....sedih sangat taw...

kalo tgk dlm gambo mmg la nmpak beso jek sate tu...tp hakikatnya...sedeyyy...dulu makan sate ade la jugak sebatang tu dua kali aku gigit...skang ni sekalik ngap jek..ok dulu kalo tak silap harga sate dlm 20sen-30sen secucuk...tp skang 50sen dan sangat kurus....

ok entry ni tak tertumpu sangat pasal sate sekalik ngap jek ni...tp nak highlight pasal harga makanan yang semakin mahal...oiii...korang...korang wahai peniaga...kami tahu kamu mahu untung...kami pon nak untung jugak...sekarang harga ya ampunnn...mahal mencekik...makan pagi pon sama harga mcm makan tengah hari... sabo je la akak kalo mcm ni...dah tu celah mananya akak nak berjimat... amik makanan skit2 pon mcm makan sepenuh pinggan...ingtakan kedai bergaya urban sajork yang mahal tp rupanya kedai2 tepi jalan pon sama gelik jek naik rega.

ye..saya taw harga barang2 runcit skang ni naik rega tp janganlah smpai harga korang pon naik mencekik. contoh ye aku bagi...nasik ayam sedap kat pasar kuantan naik sekupang jek dr rm3.50 jadik rm3.60...ok itu kita boleh consider lagi...kenaikkan seposen...tp apa hal kedai nasik lemak kat umah aku nasik lemak ayam jadik rm4.50...gila ke hape...ok rm4.50 tu kira apa2 nasik yang berlauk ayam..kalo kat pantai timur ni beselah..pagi2 mmg senang nak cr nasik..nasik minyak, nasik berlauk, nasik dagang, nasik kerabu. kalo nasik yang berlauk kari kambeng pulak rm7.00... ya Allah...masa aku singgah beli kat sini sbb ada org opis aku teringin nak makan nasik lemak lauk kari kambeng...terkujat mak noks tengok rega yang naik mendadak sekalik macam tu...tp aku tak bleh blah kedai tu masih ramai org..byk sungguh duit korang ye...cer bayangkan satu family dalam 5 org makan situ..si lakinya nak makan nasik minyak lauk kambeng, maknya nasik lemak ayam...anak2 lagik campur air lagi...adoila....menggigil nak kuor duit..kalo mampu takper...aku kalo lalu situ aku jeling2 jek...patotlah bapak aku tak suka beli kat sini...

nak kata sewa kedai tak sbb tu tapak sendiri..apa yang mahal sangat...tgk kedai lain boleh jek nasik lemak ayam dalam rm3.00-rm3.50...sama banyak jugak...ade gak telur ade gak bilis, ade gak sambal ade gak timun...tp skang harga makanan mmg melampau...aku rela jek tengah hari makan biskut...balik umah baru makan...kecuali kalo lapo bebeno...tp jarang gak amik nasik ni beli kuih2 dah...balik umah makan gak best..mak masak sedap..bleh makan banyak mana...bersih dan yang penting air tangan mak masak la cincai mana pon...mmg sedap...sbb air tangan ibu adalah yang terbaik... 

ni pasal harga makanan mahal ni sebenrnya perkara biasa atau apa...bleh repot ke? eh takpe ke..kang org kata sekat rezeki..lgpon bukan aku selalu beli pon..org lain rilek jek tak kecoh2 kan..lantak ko lah makcik...makap rega lebih2...kalo itu boleh buat makcik bahagia...saya leh kata ape..harap2 takde org opis yang tingin nak bungkus kat sini...mak rela makan roti jek...


adekah ini untuk menyahut 'ke arah negara berpendapatan tinggi'... sedeh untuk org mcm aku yang hanya kuli saja... fikir-fikirkanlah...


No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!