Monday, June 6, 2011

kehidupan baru

skang ni aku masih dalam proses menjalani fasa kehidupan baru...(peh ayat....)yelah aku dah bertukar status skang nih...dari cik ke puan...so kehidupan aku banyak yang berubah...semuanya takleh ikut pala angin aku lagik...kalo time bujangan aku masih bleh wat suka ati..skang takleh...ade mata yang melihat, ada telinga yang mendengar, ada mulut untuk berkata...aku kene jaga maruah suami aku, makpak kedua-dua pihak...jadi skang aku kene berhati-hati dalam semua perbuatan dan tindakan aku...

so banyak perubahan skang yang masih lagi belajar untuk membiasakan diri antaranya...

1. kene bangun awal...sbb dok ngan parent mr.J...kalo dulu kadang2 mama kene jerit baru aku terkial-kial nak bangun tu pon bergolek2 mcm penyu kenyang dulu.

2. kene sediakan makan/minum untuk suami...

3. kene cakap lemah lembut...kang mak mertua aku terkejut dengar sora lantang aku kang...kalo kat umah aku leh jek jeritkan adik-adik aku...sebatu pon leh dengar

4. nak kuor kene mintak izin somi...kalo dulu masa tak kaweng, ko bg ke tak aku kuor jek...ko mane taw...muehehehe....skang taleh dah T__T

5. ringan tulang....uhuhuhu....kalo tak dulu mama suh aku wat keje dapur...dok amik feel dulu..kalo tak kene bebel mmg tak gerak la aku...muncung sedepa sbb kene tumbuk bawang...skang taleh T__T

6. belajo memasak...aku tak pandai sangat masak...gitu-gitu jek leh la...tp skang saya kene belajar memasak...nnti laki saya mau makan ape...

7. mandi pagi T_______T....sejuk taw uols....mak tak bese mandi pagi kecuali nak pg keje tu pon kol 7 keatas...kalo ari minggu selagi tak kalahkan kambeng mak mmg tak mandi...konon-konon wat keje sampai peluh pehtu baru mandi...jimat air...skang taleh...pepagi kene mandi...supaya sentiasa segar dan wangi dihadapan somi...sejukkkkkk...

8. kemas bilik...kalo dulu aku lanting-lanting je baju ikut dan...skang taleh...sbb bilik dh jadi ruang provasi buat saya dan somi...jd kene kemas, bersih dan wangi...baru syok..

9. dulu sebelum kaweng boleh jek wat degil ngan mr.J skang taleh...dosa wooooo

10. kalo pg keje aku jerit je kat mama...byeeee...sbb kadang2 die jemur baju kat luar...skang kene salam tangan somi...(ahhh...ko mmg gedik kan)

11. tetibe aku dapat kakak ngan abang...sbb aku anak sulung so tade abang dan kakak...skang ni amik ko...ade abang, kakak, anak sedara, cucu sedara pon ade...owh...aku dah jadi nenek... T__________T...mr.J plak dpt adik..sbb die anak bongsu =)

banyak lagi nak senaraikan sebenarnya...biasalah saya dalam fasa perubahan...semua yang baru kawen akan menjalani benda yang sama tetapi berlainan cara dan situasi...harap-harap saya mampu untuk mengatasinya....aja-aja fighting.....


comey dok kek kawen akak....muehehehe

maleh tayang gambo lg...



2 comments:

aku menulis korang mengomen...!!!