Tuesday, August 9, 2011

PaRam

ni kawan aku yang mana ni guna istilah PaRam neh... aku dulu tataw uols param param neh. ingtkan pelakon yang kecik molek tu rupanya singkatan kepada pasar ramadhan.... ya ampun... memacam la korang neh


aku tak rajin sangat nak ke param neh...eh nyampah plak bunyinya...pasar ramadhan...bukan sebab letih berpuasa tapi...napsu yang mencanak-canak bila tengok makanan yang berlambak depan mata aku.... ramadhonnnnn....ye ramadhonnn ye anak-anak mmg menguji kesabaran mata serta anak tekak kita.

aku pg pasar ramadhan ari 1st pose jek ajak mr.J tgk apa yang patot. seb bek la aku bawak mr.J ade la jugak org nak kawal napsu makan aku...beli kuih-kuih je...itu pon kalo boleh tgk karipap al-sedapnya...murtabak...pergh menggiurkan...sampaikan oren bodoh yang jual kat pasar ramadhan tu aku rasa hevennya kalo dapat minum...itu namanya apa anak-anak...napsu di bulan ramadhonnnnn....

kalo gi pasar ramadhan nak beli kuih aku pass kan aje kat mr.J..kalo pg kononnya niat nak beli popia pedas jek...nnti jadik macam-macam makanan aku beli. padahal tengok mmg sedap...tataw lagi rasa die cemana mmg sedeyyy...

tapi ayam golek ke ayam tempayan ke apa jenis ayam ke memang harga mencekik darah. ade sekor sampai rm20. tapi aku tengok orang beratur semacam jek nak beli...ade la hari tu aku tebiat pegi pasar ramadhan kat depan stadium kuantan tu...join gak beratur...teringin jugak ayam tu...ingt nak beli sebelah je...tp aku tgk semua beli sekor...selow selow jek aku undur diri takot die tak jual sebelah...muahahaha

tp itulah bila perut lapar...tekak dahaga tengok semua makanan kita rasa macam sedap. padahal semua tu napsu semata-mata. kita beli banyak-banyak pon takkan abih makanan yang beli tu...kadang-kadang ade dah basi pon...tak sedap etc.

ade setengah tu yang beli lauk simpan untuk sahur tengok tengok dah tak bleh makan dah...dah basi berbuih-buih...so kekdah yang simple masak je walopon dengan masakan yang simple. sbb kadang-kadang tu ade yang tak sempat nak masak...sibuk ngan keje atau terperangap jem...mmg kalo makanan kene beli... tp membeli biarlah berpada dan jangan membazir..kerana membazir itu amalan syaitonnnnn...walopon syaitonnnn diikat bulan-bulan pose ni tp janganlah kita plak yang ikut die...pesanan utk diri sendiri jugak nih...

*** petang ni pg param nak beli ape ek....ehehehehe

No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!