Thursday, December 23, 2010

105:100 lelaki sudey ramai kini

bace tak paper pg td...aku baca kosmo online...penduduk malaysia skang dh mencapai 27,565,821 penduduk...perghhh...ramainyaaaaa...jumlah ini adalah menurut laporan banci penduduk dan perumahan malaysia...cer bayangkan kalo kita generate penduduk hingga tahun 2020...perghhh brapa ramai plak lg pertambahan penduduk....mungkin kadar kelahiran menurun atau semakin meningkat...?

kerja aku ni pon ada gak berkait-kait ngan unjuran penduduk...tp bukan seluruh malaysia la...ade negeri ade daerah...korang ingt banci ni tak penting ke...penting tu...sbb tu kerajaan amat memerlukan kerjasama korang semua dlm menjayakan kempen banci aritu...mcm2 aku baca kene kejor dek anjing la..kene maki2 la...oii..benci ni penting la..ok salah satu keperluan banci ni kalo ikut skop keje aku adalah untuk kita wat unjuran..atau perkiraan pembangunan pada masa akan dtg..contohnya 10 tahun akan dtg..kita nak agih-agihkan pembangunan terutamanya kemudahan infrastruktur dan jugak kemudahan awam..unjuran perumahan..perniagaan dan sebagainya...ingat banci tu suka2 jek..kita nak tgk jugak jumlah tenaga kerja pada masa kini...adakah penawaran melebihi permintaan? atau sebaliknya..apa resolusi untuk memastikan penawaran dpt menampung permintaan.. pastu ada unjuran yg akan dibuat untuk tgk penawaran pekerjaan pada masa hadapan untuk penduduk umur boleh kerja pada masa hadapan...aku masa banci tu awal2 aku pesan kat mak aku bg kerjasama..kalo dorang tunjuk kad banci tu bg lah kerjasama...kalo org jual kerepak mak aku bleh kerjasama takkan la org banci tak boleh kan...ngehhhh...

tp kadar lelaki jugak dah melebihi wanita skang...105:100..walaupun lebih 5 jek tp dikira lebih jugak..kan...kan...tp kalo ditengok2 kat IPTA nape la ramai kaum hawa dari kaum adam..aku ada alasan sendiri...bukan alasan mcm..ala....org lelaki ramai kat jail, pusat serenti...jangannnnn...tak baik ckp macam tu...lelaki ni kadang2 tak payah belajo tinggi melangit...dorang ni kan dah dianugerahkan dengan kekuatan fizikal..apa yg dorang perlukan adalah kemahiran, mereka more on practical bukan bergantung pada teori semata2..tak percaya? contohnya la ek sepupu aku...masa kecik2 godek2 beskal...beso sket godek2 motor...abih spm amik kursus automotif..skang dh jd mekanik..skang dh bleh godek2 kete, lori..kapal terbang jek blum...seseorang tu boleh berjaya bukan hanya disebabkan pelajaran yg tinggi kdg pelajaran itu perlu dr pengalaman dan dr situ mereka mempunyai kemahiran...tp aku bukan menentang pendidikan tinggi..oh..tidak..sbb saya pon salah seorg lulusan IPTA..

tak semestinya lelaki kurang kat ipta tu bukan sbb mereka malas ke...tak pandai ke..adakah jumlah wanita yg ramai hanya dikira dr ipta...mcm mana pulak pusat2 kemahiran..ramai lelaki kan...jd ni pendapat aku la..korang tak setuju takpe..korang mungkin ada pemikiran lain...abaikan persepsi yg negatif..bg aku la lelaki banyak menggunakan praktikal dr teoritikal...tp aku akui gak la pompuan skang pon byk jugak di sektor kemahiran...kalo tak takkan sepupu aku bleh amik elektrik..siap lampu kat umah aku pon dia yg betolkan wirenya...zaman skang lelaki dan perempuan sama2 berusaha untuk memajukan diri..zaman skang ni untuk hidup kita kena berusaha keras...supaya kita dapat harungi pembangunan yg semakin hari semakin membangun..supaya kita dpt mengejar pembangunan itu...bukan pembangunan yg kejar kita..


ok lah malas dah aku nak membebel..bebelan aku ni merujuk pendapat aku sendiri...korang mungkin ada cara korang sendiri...tp apa2 pun nisbah lelaki skang lg tinggi dr wanita...walla

No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!