Thursday, December 30, 2010

rombongan ke sg lui

last sunday aritu kitaorg mengikut rombongan sambut menantu kat sungai lui n.sembilan. ni anak sedara abah, anak abang sulung abah. eh..kira kazen aku la kan. kita pergi berlima abah, mama, me, doyah and mirul. kenduri kat belah kazen aku dh lama sebelum raya haji lg..tp sambut menantunya lewat skit dlm 3 bulan gitu..sbb belah lelaki ni nak buat sekali ngan adik lelaki tu...jimat masa dan belanja gitu


 

 

gambo kita collage kan aje. itu antara senario di tempat kejadian pada waktu itu. aku paling suka time org dok main kompang tu..syok wooo dengar...err abah, nnti along pon nak ade kompang yek..ngeeehhh..

owh yg collage bawah tu kalo perasan sebelah lauk pengantin tu..ade gambo sorang mamat tu kan..tu d.j kat situ...saje je amik wat cuci mata...ehehehe..

sebelum berarak

makanan kenduri

makanan yg ade masa kenduri tu ado ayam masak merah, ado ayam masak lomak cili api, ado umbut..ado nasik putih ado nasik minyak..air sirap limau


 the pengantin's, pengantin perempuan berbaju biru tu kazen aku

hantaran 

 abah and mirul

mama

me

doyah

antara rombongan dari pihak aku. dua adik aku tak pegi. sorang sakit perut, sorang kena jaga rumah. kang kelaparan pulak kucing2 aku.

aksi suap-suapan pengantin...

ok, masa ni kitaorg dah makan dah sebelum berarak tp pas aje bersanding kitaorg diminta untuk join meja pengantin...tempat banyak lg..so aku join le..tp tak makan la nasik..kenyang dah weiii.. aku cuma capai2 mana yg boleh jek...contohnya..

air oren

ayam golek

ado la jugak capai2 yg lain mcm udang goreng..tp aku banyak minum air jek..panas ler...tekak kering...sesambil makan kami semua dihidangkan sesi karaoke picing lari..haha

dapat goodies bag

pas makan2..lalu kita pun bersiap2 untuk pulang..lgpon perjalanannya jauh ye dok..elok2 la beransur dulu..nak tgk bola lg weiii..





gambiran diatas menunjukkan aktiviti membeli ikan patin kat temerloh. abah sesajo nak lalu balik ikut termerloh. sesambil tu kitaorg suh la die berenti nak beli ikan patin. ikan patin ni idop lg ye untuk kita pilih. pas owner kedai tangkap ikan yg kita nak pastu ditimbang. pastu ikan tu akan dipotong, maka tamatlah riwayat ikan patin tersebut maka jadilah ikan tu makanan manusia..aku tak tengok masa org tu dok potong ikan, karanggg kang timbul plak sifat belas kesian aku... kempunan plak aku nak makan ikan patin...





kat situ ade jual jugak sayur2 kampung...mama apa lg rambang la mata...abih diborongnya sayur2 kampung, pucuk paku, kangkung, bunga kantan, petola ke peria ntah la...rupa mcm sama jek, daun kesum...dah selamat membeli kitaorg pon bertolak lah ke destinasi masing2..aku balik kuantan, abah sedara balik kemanan..lupe lg pg dan balik kita konvoi 3 bijik kereta.




*** ikan patin wat masak tempoyak dah selamat masuk dlm anak tekak dah...sodaapppp...

No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!