Thursday, December 2, 2010

tok bali


mari mari mari.... arini aku nak kongsi cerita pasal tok bali...bukan pasal seorang atok yang bernama bali. tp tempat kat pasir puteh kelantan. keje macam aku ni memerlukan aku berjalan merata pg ke site. dulu masa wat stadi besut ada banyak kali jugak aku dengar pasal tok bali ni. tok bali ni kira popular pada nelayan tempatan dan luar mcm thailand dan indonesia. 

dulu stadi RTD Besut ada jugak aku dengar pasal tumpuan nelayan di Tok Bali menyebabkan nelayan tak sangat tumpu kat Besut. lagipon jambatan besut tu rendah sgt susah kapal beso nak lalu. tp jangan bimbang ada cadangan untuk naiktaraf jambatan tu. bila laksana, jangan tnya aku, aku pon tataw. kita hanya mencadang.

ok berbalik pada tok bali ni, aku tak banyak sangat info pasal tok bali, tp first time jejak kaki sana aku macam suka jek. aku mmg suka pantai, laut..rasa tenang.

tapi sayang la aku tak jalan jauh maklumlah pg site kalo pg sendiri2 dah lama aku jelajah satu tok bali. ni site aku pegi time lagi seminggu ko nak raya pose. org sebok2 sediakan persiapan raya aku terkontang kanting pg site. tapi takpe makan sodaappp...

pintu masuk ke tok bali dari besut

tok bali ni sempadan jek ngan besut...jalan depan sket nampak la jambatan tok bali yang tinggi tu. jambatan tinggi tu sonang la kapal2 nelayan dok lalu lalang bawah sana smpai ke tempat pendaratan ikan tok bali.


hah nampak tu jambatan tok bali...dr jauh tak nampak tinggi..tp tinggi ko tp takde la sampai gayat. melampo beno kalo gayat.

haiwan pon kene tangkap =)

dok tepi jalan amik2 gambo ape patot dulu, tajam jek mata aku jumpa signboard tu..laju jek tngan aku snap gambo. agaknya kalo kambeng kene tangkap dorang wat ape gamaknya..pulang kat tuan ke, jual ke, sedekah ke...

pandangan dari atas jambatan

wiiii kita menjunam turun

replika kapal

lupa plak nak mention...kalo dr besut tu sblum ko nak naik jambatan ada satu replika kapal. die tulis selamat datang ko tok bali kot... mmg simbolik la sesuai dengan tumpuan utama di tok bali perikanan..ada yg bgtaw kat aku resort, chalet kat tok bali cantek2...tp aku tak masok sampai sana rugiii plak rasa...takpe ade rezeki pg lagik ye dok...pg hanimoon ke =)







ok kat atas tu gambo kiri kanan jambatan bawah jambatan kat tok bali.cantik kan permandangan die.. so kalo korang smua suka bleh jek dok semalam dua kat sini tp sorilah takdok plak gambo chalet die..bleh la tnya pakcik google kot2 die ade maklumat.

replika kapal lagik

ok ni last picture dari koleksi aku. ni plak replika kapal lagik kat simpang jalan aku nak menuju ke bandar pasir puteh plak..besooo ko kapal nih..well seronok cuci mata kat pantai tok bali ni walaupon tgk dr kejauhan jek...sbb mlm tu ado tempat syok nak pegi mana lagi wakaf che yeh la..tp sorilah tak amik gambo..pg nak dekat seminggu raya...koooo..bahu ke bahu..punya la ramai org..tp syok...

No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!