Wednesday, December 1, 2010

hari AIDS sedunia

pagi tadi masa aku drive pegi keje aku dgr radio yg intebiu doktor dan jugak pesakit aids. aku dipahamkan ari ni merupakan hari aids sedunia. blog aku nih memacam bleh citer ikut kesedapan rasa aku.

disebabkan aku ni seorang yang penyibuk prihatin..meh aku kongsi skit info pasal aids..eh lupa aku takdok aids ye..aku amalkan cara idop yg sehat. 

aids atau lebih dikenali sebagai Acquired immune deficiency syndrome or acquired immunodeficiency syndrome/sindrom kurang daya tahan melawan penyakit adalah disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai HIV atau Human Immunodeficiency Virus. HIV ni boleh memusnahkan dan menyerang daya ketahanan badan kita.



asal usul AIDS ni para saintis pon masih kurang pasti dan penyakit ni mula dikesan pada awal tahun 1980-an. kes pertama dikesan di amerika dimana kebanyakkan lelaki homoseks menunjukkan jangkitan penyakit luar biasa dan kanser yg sukar dirawat.

badan manusia ni mempunyai siatem pertahanan yang akan melindungi badan kita daripada bakteria dan virus. tp apabila badan kita dimasuki kuman HIV nih secara langsungnya kuman ini akan memusnahkan daya tahan kita untuk melawan penyakit.


virus aids

antara tanda2 seseorang tu dijangkiti AIDS sebenarnya tidak jelas dan tak nampak dalam tempoh beberapa tahun mereka dijangkiti. bahkan dorang ni tak tau pon dorang ni sebenarnya sedang mengusung kuman HIV dalam badan mereka. penyakit ini akan dikesan bila seseorang mempunyai tanda2 seperti terlalu lemah/lesu, turun berat badan mendadak, kerap demam panas, peluh pada waktu malam, cirit birit kronik, batuk kronik dan lain2 lagik yang kronik. yelah dah badan ko dah takde daya ketahanan kan. 

ok cara penyebaran AIDS ini adalah melalui penyebaran cecair badan macam ko ade AIDS tp ko wat hubungan intim tanpa kondom..pasangan ko bakal kene AIDS, darah tercemar, jarum suntikan dadah, ibu yg ade virus HIV anak dalam kandungan mempunyai risiko besar untuk mendapat AIDS.

well..kalo ko kenal orang yg ade AIDS jangn korang elakkan dari die. bagi die moral support untuk teruskan kehidupan. AIDS ni takkan berjangkitan bila ko sentuh pesakit AIDS, ko kongsi makanan dengan die, bercemolot pon tak kena, asalkan jangan ada darah, air liur bukan penyebar AIDS kecuali la kalo bibir ko berdarah tetibe ko pegi kiss org ada AIDS kat bibir die..peratusan ko kene AIDS amatlah tinggi..berkongi kolam renang, dan AIDS tidak berjangkit melalui gigitan serangga.


AIDS bukanlah sesuatu yg seksi hokeh

AIDS ni tak kira mangsa. penyakit AIDS bukanlah sesuatu untuk dikongsi dan bukan untuk diwarisi..oleh itu amalkan gaya hidup sihat, jangan isap dadah, jangan wat seks rambang, Allah jadikan sesuatu itu bersebab, wujudnya AIDS supaya kita menjauhi perkara2 terlarang. dah macam2 kempen kat malaysia ni dibuat untuk menyedarkan kita bahayanya AIDS, dan peranan kita orang awam dalam mencegah AIDS. kita sebagai orang awam perlu membantu pesakit2 ni. memang kita bukan doktor untuk merawat mereka, sedangkan para saintis masih mencari penawar AIDS, tapi kita haruslah bg moral support, lain2 bantuan untuk mereka.

itulah sebabnya skang ni mana2 pasangan nak kawin wajib wat ujian saringan HIV..supaya nnti pasangan ko tak kena jangkitan AIDS, tak kena kat anak2 ko..kesian dorang. nnti akak jellymerah nak kawen pon kene wat ujian saringan... WAJIB hokeh...kalo tak tok kadi takmo salam plak pengantin lelaki sbb takdok keputusan ujian AIDS..dan cara ini amat disokong oleh aku supaya penyakit ni tak kena pada mereka yang tak bersalah..wallahualam

kempen hari AIDS sedunia


okeh sampai sinilah aku bebelkan...so beringat-ingatlah..amalkan gaya idop sehat.jauhi dadah, jangan lakukan seks rambang...ingattt AIDS tiada penawarnya.




pesanan ikhlas dari,
jellymerah


thanks to pokcik google untuk info

No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!