Wednesday, May 18, 2011

bahasa jiwa bangsa



penin betol aku ngan budak-budak sekarang punya bahasa. aku rasa aku la antara yang menggunakan bahasa pasar yang kalo anto karangan kat cekgu b.m kompem die mengamok satu sekolah...tp rupa-rupanya bahasa budak-budak sekarang lagik dasyat T___T.

apa yang aku paham dorang panggil tu bahasa rempit...huhuhu...dasyat bebeno sampai tak paham akak...dalam facebook pon sama...penin aku membaca status budak-budak ni...juling jap mata aku.

contohnya...aku jadi ak/aq..kan jadi an..lepeh tu ade la yg eja sayew...sukew...lew...napew...satu jek bahse rempit aku suka guna....gittew,,,,hehehe...ade jugak terguna bahse rempit...

bg yang paham tu tade la masalah...mcm orang yang tak berapa tua mcm aku ni manelah paham bahasa budak-budak skang neh...agaknya ni la dulu orang-orang tua marah ngan kita-kita ni semua...katanya bahasa sms semuanya shortform....sf takper ni bahasa dah jadik tunggang langgang...kadang-kadang report aku ade jugak la terpakai bahasa pasar...dah terbese...tp nasib baik aku wat dabel check so kita leh detect kesalahan bahasa kat situ...phewww....

oleh itu adik-adik tayah la nak peninkan kepala kitaorang ngan bahasa yang...kalo hang tuah baca mesti die nangis guling-guling...katanya melayu takkan hilang didunia...melayu insyaALLAH takkan hilang didunia...tp yang mungkin hilang adalah adat,budaya,bahasa melayu yang akan terhakis sikit demi sedikit jika ianya tidak dipelihara oleh orang-orang melayu masa kini


1 comment:

  1. kata nak bahasa canggih...gitulah seadanya... huhuhu...langsung tak faham dgn bahasa muda mudi...

    ReplyDelete

aku menulis korang mengomen...!!!