Tuesday, November 22, 2011

ye ke nih

sebenornya aku matik kutu nak bg tajuk apa...bagi tajuk ni jelah...tade sape heran...disebabkan pengiraan kandungan saya yang agak melebihi dari usia perkahwinan marilah saya menerangkan apa cara kira usia kandungan. bagi dh lama kawen tu oklah ni tak macam aku ni baru jek nak masuk 6 bulan kaweng tapi usia kandungan aku kalo ikut kiraan sudah mencecah 6 bulan gittew....ko ehem-ehem sebelum nikah ke kak...choiii sangat...ade yang kene cili bijik tu nnti taw..

marilah kita membetulkan fakta...anyway bagi yang bunting pelaminan macam aku nih inilah masalahnya....doktor akan mengira usia kandungan mengikut hari terkahir kita period...aku last period lebih kurang 3 hari sebelum akad nikah...jadi apa yang aku taw kesuburan wanita bermula pada pertengahan period hingga 2 minggu.

jadik menda ni dipanggil gestational age yang lain dari ovulatari age ataupun dikenali sebagai umur persenyawaan. kalo doktor hang cakap hang dah ngandung 3 minggu ka...tp usia sebenar janin hang baru je 1 week...jadik kiraan 3 minggu tu hanya gestational age...jadik usia kandungan aku dah masuk 25 minggu...kiranya dalam 22/23 minggu baru. laki aku dok risau jek kalo aku tak beranak dalam masa yang doktor bagi takot aku kene beranak paksa...chill bro...anakmu akan kuor bila tiba waktu...tapi ikut pengalaman akak2 opis aku dorang kata selalunya anak sulung ni kuor awal lebih kurang 2 minggu dr tarikh sebenar...nmpak beno tak sabonya...

jadik kalo dh masa aku tak beranak lagik aku pg jelah sepital dulu tnya pandangan doktor ye dak...tp kalo dah nak terkeluor sangat takde pandangan-pandangan dah...tendangan kot yang aku bagik...sbb mak aku cakap beranak ni sakit...tp bila anak ko kuor je...ilang semua sakit...saje jek mak aku nih T___T

begitulah....so pasni tayah la aku ngan laki aku kehairanan kerana usia kandungan aku ni terlebih dr tarikh sebenarnya...tp yelah rezeki...sbb aku memang tak merancang untuk kandungan pertama ni...ikut rezeki masing-masing ye dok..? 


entah cemana aritu nak beli baju maternity akak dah terbeli mitten and bootees....comey sangat...tak tahan...heeeeee

No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!