Saturday, December 25, 2010

ke dapur bersama jellymerah

oh tidak...mama takde..beliau balik kampung...sebelum balik kampung mama tepon dan bertazkirah sebaldi dua..along mama dah masak nasik...nnti balik keje masak la nasik goreng ke buat lauk ke...jangan lupa bg kucing2 makan...bla..bla..bla...aku pon hanya mampu ye...ye..ye.. tak sempat nak sampuk..mama bertazkirah mcm bertih jagung.

disebabkan ari mak aku balik kampung, adik aku ngan sepupu aku yg nama kampungnya doyah atau nama urbannya rue bee, smpai kat kuantan dr kg aku kat perak sana nun...aku haruslah masak..adik aku linda haruslah jawapannya diet..takpon berdetim ngan boiprennya..kan betoi aku kata die berpoya2 ngan kawan2 die kat luor meninggalkan aku terkebil2 memikirkan nak masak ape...sedang aku berpikir dengan serius semasa drive kelisa turbo aku tu...turbo la sangat kan..tiba - tiba aku mendapat idea bernas lg mantoooppp...nasik goreng kampung sudeyyy...sodap jugak tu..

dengan ditemani doyah aku pon mula melakukan aksi untuk memulakan acara masak - memasak. doyah plak katanya nak masak telur bistik ikut resepi gerak hati jek...ampes betol. ikut sedap jek nak campak apa2 yg patot jnji nampak mcm telur bistik.

kene gak setat memasak skang ni..blajo skit2..besok2 takde la aku idang laki aku makan sardin je pulok kan..silap2 dibalingnya aku ngan tin sardin tu plak kang...at least sebagai isteri yg mithali..ehemmm...aku haruslah taw memikat perut suami..masak yg sodap2 gittew...mama pon dah bising2...blajo la masak weeiii...besok2 ko nak bg laki ko makan mende...ohohohoho....



goreng bilis dulu..tak sah nasik goreng kampung takde bilis


bahan-bahan asas untuk nasik goreng kampung haruslah cili api.sapo yg suka pedas meletop-letop bleh la buh byk2 cili api tu..aku ngan doyah mmg pemedas punya org..jd cili api tu dilebihkan untuk menambah kesedapan pada nasik goreng tu...bawang merah yg beso tu sket..aku amik separuh jek, bawang putih seulas, belacan...tumbuk2 kasik lumat..aku suka pakai lesung batu ye..pakai blender tak best la..lumat sgt..kalo bleh takmo la lumat2 sgt..

ayam dan kubis untuk menyedapkan lg rasa

aku dok godek2 dalam gobok peti ais...aiseh..tak jumpe plak kangkung...kalo ada kangkung ni lg meletop-letop nih...aku jumpa kubis nih jek..sawi ade..tp aku tak makan sawi...ngeeehhh.. 


ok panaskan kuali..kita pakai minyak goreng ikan bilis td tu..baru la rasanya meresap masuk kedalam jiwa nasik tu..owh mama kuali mama masuk belog la..


ok masukkan bahan2 yg telah diganyang ditumbuk tadi tu ye..elok jek masuk bahan terus naik baunya..masa ni bersin toksah citer la...mmg menusuk2 ke dalam kalbu..


ok masukkan ayam...boleh jek nak masukkan bahan2 lain sperti udang, sotong, ketam, daging dan sebagainya ye puan-puan..mengikut apa yg puan2 suka ye..takde halangan dari pihak saya ye...ok puan-puan seterusnyaaaa...


gaul2 kan ayam bersama bahan2 dalam kuali supaya mereka lebih mesra dan dapat mengenali diri masing2 ye..supaya mereka dapat bergaul dengan lebih rapat lg



untuk lebih mesra lg kira beramah mesra dengan sos tiram dan juga kicap pekat...barulah korem cukop dan meriah ye...bubuh jangan banyak sgt kang nasik goreng kampung nnti jadi nasik goreng kicap plak...bubuh sesusu sesudu jek untuk kedua2 bahan ni yek..

masukkan sayur kubis kaco lebeh kurang


ok lepas bahan2 kita dah bermesra antara satu sama lain..kita bubuh nasik dingin yang telah dimasak oleh mama pagi tadik...wajibla nasik dingin nasik panas tak sodap wat nasik goreng..lepas buh nasik kita godek2 nasik tu kasi rata..semua nasik tu mestilah bercampur rata  ngan bahan2 tumis itu td supaya nasik2 lain tidak berkecil hati dan merasa dipinggirkan kerana mereka tidak disaluti dengan bahan-bahan tumis tu tadi...tak baik tawww..



isk budak ni sebok jek org nak masak di kehulu kehilir nak makan..aku dh bg ayam rebus pon bising lg nak makan...tak bleh la sayang oiii..nasik goreng makanan manusia...kamu pegi men jauh2..kang perpijak plak kang...

ni sekor lagi...tp seb baik la dok menung tepi pintu jek


setelah memberikan nasihat sepatah dua kata kepada baby kucing aku tu..aku menyambung semula masakan yang tergendala sebentar tadi..untuk menambahkan kesedapan rasa nasik goreng itu kita tambahkan sedikit lada sulah atau lada hitam...kat umah saya byk stok black pepper yg diseludup keluar dari mekdi...bukan takde lada hitam lain...saje gatal nak pakai mekdi punya..barulah terasa prosperity gitu...maafkan saya mekdi kerana membawa pulang peppers yg byk..kalo tak saya yg makan sapo lagik ye dak...dr membazir baik saya amik bawak balik (alasan ni kukuh tak...?)


eh dah siap...tulah die nasik goreng kampung yang enak dan sedap...haruslah tambah enak dan sedap kan sbb mmg terbukti enak dan sodap pong..(seronok kan puji diri sendiri)


ok selepas itu kita taburkan ikan bilis yg digoreng tadi kedalam nasik goreng kampung enak ni (nak jugak letak enak)...mmg pedas kebabom lah...tgk la brapa byk aku bubuh cili padi..peh hingga mengelap peluh...


nasik goreng dihidang bersama telur bistik resepi ikut gerak hati doyah...sedap jugak..nak gak ke cara2 memasaknya..tak payah lah sebb ni doyah yg masak..motip nak letak resepi org lain...eheheh...nnti ye lain kali kita bg resepi telur bistik suka suki doyah nih..

***motip je kan letak entry memasak

sekian dari saya jellymerah, bakal surirumah...miahahaha...

No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!