Wednesday, May 11, 2011

buat baik tapi dibalas tuba


kalo ikutkan ati aku ni aku nak letak tajuk 'BUAT BAIK TAPI DIBALAS TAIK'...tapi saya kan nak jadi blogger berhemah...bahasa kena jaga jugeks...tak gittew...? 

ni kisah benar...jadi dekat salah seorang saudara terdekat..kita kenalkan sebagai makcik N...makcik N ni bukan org senang..susah...tp bukan tahap susah sangat.. tapi satu jek sikap makcik N ni..beliau terlampau baik hati sangat...baik ati sangat-sangat. asal ade je yang mintak tolong tanpa teragak-agak cepat jek makcik N ni tolong...duit..uruskan sakit pening, bg makanan...tanpa mengira sesiapa pon...

tapi satu halnya...budi baik makcik N ni jarang dibalas...segala kebaikan yang dah dilakukan dibalas racun oleh manusia-manusia lahanat durjana ni...kebaikan makcik N ni tak terbatas...terlampau baik...orang-orang sekeliling selalu berpesan buat baik berpada-pada...tp makcik N masih saje ikhlas membantu...

tapi sayangnya...kebaikan makcik N seolah-olah tiada harga..dia dicaci, dia dihina, dia difitnah oleh orang-orang yang pernah dibantunya tanpa mengharapkan balasan. jangankan orang luar saudara kandung sendiri pon membuat angkara. itu yang paling menyedihkan makcik N.

tapi makcik N tetap begitu...tetap baik hati..tetap berprasangka yang elok-elok...ini adalah kerana niat ikhlas makcik N untuk membantu...tidak pernah serik walaupun sering kali dikhianati....

hanya Allah sahaja yang mengetahui niat ikhlas makcik N...dan semoga Allah memberikan ganjaran yang besar atas niat ikhlas makcik N membantu orang-orang yang kesusahan..walopon susah rezeki makcik N tidak pernah putus walaupun sekadarnya...

ok...abis tulisan skema...kisah makcik N ni kisah mak sedara aku...kadang2 aku geram gak baik tak bertempat..tak penah la nak serik-serik walopon kadang-kadang perbuatan baik die tu dibalas dengan hampas....eiii geram tol aku...takpelah Allah itu maha adil...setiap perbuatan walopon sebesar hama...tetap ada balasannya sama ada baik atau buruk....walahualam...

2 comments:

  1. Ada hikmah disebaliknya tu..budi yg baik akan dibalas dengan perkara yg baik juga..insya-Allah..

    ReplyDelete
  2. ya terima kasih....segala budi baik die hanya Allah yang mampu membalasnya...

    ReplyDelete

aku menulis korang mengomen...!!!