Monday, May 9, 2011

jiran sepakat membawa berkat

ini bukan tangan jiran saya

ok..macam tajuk karangan budak PMR...jiran sepakat membawa berkat, lontarkan cadangan anda...ok ko mmg takleh jadik cikgu...

apabila kamu-kamu semua melihat makcik-makcik kadangkala berkumpul diluar rumah berlonggok-longgok bercerita apa pandangan kamu semua...? adakah kamu hanya mencebik lalu berkata "mengumpatlah tu.." adekah begitu? adakah kamu dapat membaca fikiran mereka...adakah kamu mendengar apa yang mereka bualkan...?atau kamu hanya membuat kesimpulan apabila kamu melihat situasi tersebut bermakna para-para makcik tersebut sedang mengumpat...?

eh...benarkah makcik-makcik hanya taw berkumpul dan mengumpat...? kamu yang mengata itu pon sama seperti mengumpat...aku ade pengalaman ye ngan makcik-makcik yang suka berlonggok sambil bercerita...ya ibu saya...walopon bukan sepanjang masa...mengikut pengalaman saya makcik-makcik jiran tertangga yang berkumpul itu tidaklah mengumpat setiap waktu...saya pon rajin jugak join makcik-makcik berkumpul...mereka kadang-kadang bercerita pasal resepi, mengenai anak-anak, petua, etc...etc...

ok...mari kita ke cerita asal...sudah-sudah melalut


semalam merupakan hari yang meriah di lorong tepi rumah aku apabila makcik-makcik di kejiranan saya berkumpul termasuklah mama saya...beselah walopon berjiran dorang jarang jumpa sbb masing-masing sibuk. meriahlah smlm, dorang bertanya khabar, ckp pasal kucing, rabbit, pokok-pokok...mmg havoc smpai aku kat umah pon leh dgr dorang bercerita.


paling terharu dorang menawarkan diri dorang untuk membantu masa kenduri aku yang....huh...sikit minggu lagik...ade yang offer nak buat agar-agar, buat karipap, siap ada nak bg pinjam pinggan mangkuk, dapur tungku, periuk beso, macam-macamlah....macam-macam yang dibincangkan geng mama nih...


kita kena lah berbaik ngan jiran-jiran, walopon mereka ini golongan yang tua..tp masih vogue gittew...kita yang muda-muda pon haruslah berbaik dan beramah tamah ngan dorang neh. tak rugi dong...macam-macam leh kita dapat..


sbb mama penah cakap, kita hidup di perantauan, orang yang paling dekat dengan kita adalah jiran selain kawan-kawan. ya benar itu buk...kalo sakit pening susah senang kita leh kongsi-kongsi ngan jiran tertangga...merekalah ganti kepada saudara-mara yang jauh.


oleh itu wahai sahabat, berbaiklah dengan jiran...sbb kita mungkin..oh bukan mungkin, kita sememangnya memerlukan jiran. buangkan sifat negatif yang suka berprasangka dengan jiran. kalo jumpa jiran senyum-senyum atau sekadar berbasa basi. naseb baiklah kawasan kejiranan aku ni masih amalkan mesra jiran..ni tak kadang-kadang jiran sebelah pon kita tak kenal...ye dok...?


oleh itu jiran yang sepakat akan membawa berkat...buat baik dibalas baik...


*** eh..buat balik dibalas taik pon ade jugak taw...nnti aku rajin aku sambung cerita...ini busok ati punya olang...(kisah benar...tp bukan kisah saya)

No comments:

Post a Comment

aku menulis korang mengomen...!!!